Taxibemiddelaar Uber mag van de Duitse rechter voorlopig toch actief zijn in de Bondsrepubliek met zijn service UberPop. Daarmee kunnen particuliere chauffeurs zonder taxivergunning hun diensten aanbieden via de app van Uber.
Eind augustus werd de dienst verboden, maar de rechtbank in Frankfurt trok het verbod weer in. Volgens de rechter is dit niet omdat het verbod verkeerd zou zijn, maar omdat de behandeling van de juridische strijd over Uber geen uitermate dringende zaak is. Het verbod uit augustus in kort geding ging daar wel van uit en dat is volgens magistraat Frowin Kurth nergens voor nodig.
Zo lang de juridische strijd tussen Uber en taxicoöperatie Genossenschaft Taxi Deutschland nog voortwoekert, is er geen verbod van Uber.
Verboden in Brussel
UberPop roept in veel landen verzet op bij gevestigde taxibedrijven. Particulieren kunnen daarmee ritjes aanbieden via de app van Uber. Ze moeten beschikken over een verklaring van goed gedrag en een training hebben gevolgd, maar een taxivergunning is niet nodig. Taxibedrijven menen dat Uber zo op oneerlijke wijze concurreert en klanten afpikt van chauffeurs.
In Brussel werd UberPop eveneens verboden nadat traditionele taxichauffeurs klaagden over oneerlijke concurrentie. De rechter ging daarin mee. Ook in Nederland ligt UberPop onder vuur, en worden chauffeurs die zich aanbieden via deze dienst volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport aangemerkt als snorders.
Overigens verweert Uber zich door te stellen dat het niet aan de taxiregels hoeft te voldoen, omdat het geen vervoersaanbieder is. Uber is naar eigen zeggen een technologiebedrijf, "een softwareoplossing die vraag en aanbod in de vrije markt aan elkaar koppelt".
Lees ook
Uber's strategie: eerst de markt veroveren, dan kunnen wetgevers niet meer om je heen
Het dilemma van Uber: is het een taxi- of een techbedrijf?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl